naar-rome.reismee.nl

Dag 35

Vannacht met moeite de lach in kunnen houden als ik terug denk aan gisteren, terwijl Jaap ligt te snurken. Dat we dat gedurft hebben, in zo'n grote stad en dat drukke verkeer!!!!! We gaan nu de boel ordenen voor de terug reis. Het voor ons bijna onwerkelijk, dat we helemaal tot Rome hebben gefietst!! Zonder enig ongemak. Door het warme/droge klimaat heb ik heel weinig last van mijn botjes!! En van een snotneus/holtes helemaal geen last!! Maar ons hart ligt in Nederland!!!

Conclusie van de reis: * We zijn heel dankbaar dat we samen onze droom hebben kunnen waarmaken!

Heel bijzonder en niet te vergeten!!!!!: * De kleine dorpjes/plaatsen hun vriendelijke en behulpzame bewoners. De gezellige cafeetjes met de koffie en de heerlijke zoete broodjes. De vele handen die we geschud hebben. Jaap die vele malen een klop op z'n schouder kreeg als compliment. De duimen en bemoedigingen van de mensen die we op weg tegen kwamen. De aangeboden koffie en broodjes. Het dorpsfeest waar we gewoon tussen de dorpsbewoners zaten alsof we goeie bekenden waren. De jongelui die ons in Pforzheim op de goeie richting hebben gebracht. Een bewoner bij de Bodensee bracht ons naar de camping. De oude dame met dochter waar we koffie van kregen, terwijl wij zaten te lunchen in de schaduw aan de overkant van de weg. De vele Italianen die een stukje met ons mee fietsten. Onze gids en de wielrenners die ons naar Rome brachten. Het is teveel om allemaal op te noemen.

Mijn fiets werd geladen: Onderin de kelder van een hotel, terwijl we een hapje eten

Onder het terras van een sportkantine

In de schuur van een pizzaria, tussen de kratten water en wijn.

Tussen de schoonmaakkarren van een hotel, en dan verontschuldigen de mensen zich nog voor de rommel.

Op het terras thuis bij een camping eigenaaromdat er bij tent geen stroom aanwezig was.

De gewone Italianen zijn zo aardig en behulpzaam!! Maar ook in Duitsland,Oostenrijk ook daar zijn de mensen bijzonder gastvrij, belangstellend en behulpzaam. De Nederlanders die we hebben ontmoet hebben, met het zelfde doel als wij.

Hoewel de grote steden zoals Bolzano, Verona, Ferrera, Ravenna Assisi en Rome zijn prachtig om tezien en hun geschiedenis is enorm. Maar het is net als in Nederland zijn de grote steden veel afstandelijker en helemaal ingesteldt op de toeristen en proberen zoveel mogelijk geld binnen te halen. Wij hebben de dingen in de kleine plaatsen/dorpen veel intenser beleefd. Zullen we nooit vergeten.

Het afzien tijdens het fietsen: * De steile beklimmingen. De steile afdalingen met heel slecht wegdek. Het vele auto verkeer. De regen die we hadden vooral, in Duitsland. Het witte brood in Italie. Het ergste was met de fiets en bepakking naar boven lopen!!! De zachte bospaden van de regen in Duitsland, waar het zwoegen was voor Jaap om met de fiets en BOB vooruit te komen.

Wat heel mooi was/is: * De natuur, de vele uit/vergezichten, al het groen en de geuren om ons heen. Het genieten van de Bodensee. Het overweldigende uitzicht vanaf grote hoogte op het Gardameer.

Het mooiste gebied vonden wij Zuid Tirol. Het minst mooie de Poolvlakte in Italie.

Het ergste was: * Het missen onze Dochters en Schoonzoons en onze 5 Kleine Boeven.