naar-rome.reismee.nl

Dag 28

Vertrek Verghereto: 08.45 Temp:14 gr. Aankomst: Citta di Castello Temp: 14 gr. Aantal km. 68

Hoera onze dochter Jeannette is jarig, wat een pech we missen een feestje. Als we thuis thuis doen we het nog eens dunnetjes over. Evenals in Nederland kan het weer ook zomaar keren. Gisteren 32 gr nu nog maar 14 gr. Gelukkig de dikke jas nog niet wegggegooid. Het is nog even klimmen naar Valico di Montecoronaco. Mooi uitzicht ver veel bergen. Nu begint het afdalen, het is uitkijken want de weg is zeer slecht, overal gaten en scheuren, en grote keien op de weg. Het lijkt alsof we alleen op de wereld zijn. Een enkele keer worden we ingehaald door een auto, maar geen andere fietsers gezien. Alle cafe's zijn gesloten, geen koffie op dit stuk van de route. Bij Sansepoloro begint het zachtjes te regenen, we fietsen toch maar door. Voor de 2 grootste buien kunnen we nog net schuilen, 1x in een bushokje met een groot gat in de overkapping. We zitten dicht bij elkaar om toch niet nat te worden. Om bj de camping te komen moeten 2.3 km. flink klimmen, nou dat moet vast een bijzondere camping zijn? Dus niet!! Maar we worden gastvrij verwelkomt. Tent opzetten en dan begint het te REGENEN EN ONWEREN. In de kantine even een pilsje nemen op de verjaardag van onze dochter, die we daarmee een gezellige avond toewensen! Morgen wordt het beter weer. Liefs voor iedereen die ons volgt en voor onze kids een dikke zoen!

Dag 27

Vertrek M 08.10 Temp: 23 gr. Aankomst Verghereto: 15.00 Temp: 31 gr. Aantal km. 48

Ondanks de harde muziek van het dorpsfeestn als een blok in slaap gevallen. Het is/wordt weer warm, maar gelukkig bieden het windje en de bomen verkoeling. De meeste km. moesten we klimmen, maar we hebben supporters genoeg. De mensen langs de weg of tegemoed komende wierenners roepen complimenten of steken de duim omhoog. Sommige die ons voorbij rijden houden even in en beginnen een heel verhaal af te steken. We verstaan er geen bal van, maar aan gebaren en mimiek is uit te maken dat zij respect en ons susses wensen. Je wordt er bijna emotioneel van. Ondanks dat we nu allen aan het klimmen zijn, lijkt het minder zwaar dan gisteren, op het vlakke land met bijna geen schaduw. Er is nu veel meer verkoeling, en regelmatig zetten we de stoelen van de Blokker even naast de weg. De natuur om ons heen is ook veel mooier. We zien veel, jammer dat er weinig gelegenheid is om foto's te maken. Afstappen op een helling gaat zo moelijk. We slaan die foto's maar op in ons eigen computer. Groeten voor iedereen, liefs voor de kids, die naast ons avontuur heel erg missen!!

dag 26

Vertrek Anita: 07.50 Temp: 21 gr Aankomst Mercato Sarceno: 16.15 Temp: 32 gr. Aantal km.77

Heet, Heet. De temperatuur loopt zelfs op tot 36 gr. We komen door meer dorpen, en het wordt drukker op de weg. We fietsen veelal op wegen met veel auto verkeer.Even de stad Ravenna aangedaan, het is veel te warm om daar lang te vertoeven.Het is een mooie stad, heeft 3 sterren net als Rome. We blijven op de route en gaan niet langs de zee. Gezien het zondag in Italie een nationale feestdag zal het daar ook wel heel druk zijn. Er is weinig verkoeling te vinden, we gaan langs de weg onder een van de weinige bomen zitten.En daar is de verassing, komen moeder en dochter ons een kopje koffie aanbieden. en willen natuurlijk van alles weten. Gelukkig kent de dochter enkele woorden engels, kinderen en kleinkinderen hebben is erg belangrijk voor de oudere Italianen!! Jaap vind het de lekkerste koffie die hij tot nog toe heeft gedronken in dit land.Eenmaal op weg zien we de alpennijnen al liggen. Op de ze route is geen camping te vinden, dus spannend waar we zullen overnachten. Bij een pizzaria kunnen we een kamer krijgen met douche en toilet. s'Avonds is er feest van de plaatselijke bevolking en als we willen eten moeten we gewoon daar tussen gaan zitten. Het eten is voor ons vreemd, maar het smaakte. Als we op bed liggen, wordt er luid muziek gemaakt, maar we vallen als een blok in slaap. Morgen weer een hete dag. Slaap lekker allemaal!!!

Dag 25

Vertrek Ferrara 08.15 temp:23 gr. Aankomst S. Alberto: 14.50 Temp: 31 gr. Aantal km. 73.23

Het behoorlijk warm. Het landschap is vlak, het lijkt alsof we in de polder van Nederland fietsen. Het boerenland, en de dorpjes, waar je duidelijk kan wie er iets meer te besteden heeft. We zitten nu op een boeren camping, waar het wel erg primitief vertoeven is. Maar ja , je wordt ondertussen heel creatief om hier mee om tegaan. Gelukkig is het maar een nachtje. Als we vanavong bij de gastheer gaan eten, mogen we voor niets overnachten. Ben benieuwd wat we te eten krijgen. We hebben de afgelopen 3 dagen weinig foto's gemaakt, er was weinig moois te ontdekken. Er zijn hier behoorlijk veel vliegen die lekker steken. En maar anti mug smeren. Voor iedereen lieve groeten, knuffel voor de kinderen. Tot morgen maar weer.

dag 24

Vertrek Montagnana: 0.700u Temp:19 gr. Aankomst: Ferrara: 15.20 Temp: 31 gr. Aantal Km: 76

Vroeg opgestaan, want volgens de weerman zal het heet worden. Nog maar net onderweg, begint het inde verte al te onweren en nauwelijks in het cafe aan koffie of het begint het te hozen met daarbij ook nog hagel. Wat een geluk, wel zeker 2 uur in het cafe zitten wachten totdat het er weer beter uit zag. We waren met z'n zessen, dus dat was wel gezellig. Onderweg zien we in de netten die over de fruitbomen gespannen zijn nog grote klonten hagel liggen. Het weer wordt al snel weer warm/heet. De huizen onderweg zien er verwaarloosd en troosteloos uit. Niet echt een gezellige route. De camping heeft genoeg plek, maar bijna allemaal moerbei bomen. We willen geen vlekken op de spullen, dus het is even goed kijken waar we gaan staan. we treffen veel gezellige mensen, die allemaal zo gek zijn om naar Rome te fietsen of andersom. Nog maar 6 etappes, dan zijn we in Rome. er komt nog wel even klimwerk, dus nog even zweten. effe de Paus de groeten doen en naar HUIS. Maar het is nog iedere dag gezellig hoor!!!!!!

Dag 23

Vertrek van Verona: 07.25 Temp: 16 gr. Aankomst: Montagnana: 13.30 Temp: 31 gr. Aantal km: 61.80

Om stad Verona uit te komen, was een heel gedoe. Wat een drukte en dat op de vroege morgen. Maar ja, er zijn ook nog mensen die moeten werken. Wanneer we ooit nog zo'n reis maken kopen we een navigatie voor de fiets. Gelukkig weet een plaatselijke bewoner ons de weg te wijzen. De omgeving lijkt heel veel op Nederland, vlak en plat. Jammer dat we de bergen achter ons hebben gelaten. Maar goed, wie weet hoe verrassend de omgeving nog wordt? Grotendeels van de dag met mede camping-gangers (Gerard en Riet) opgereden. Was erg gezellig. Zolang ik maar afgeleid wordt, geen last van heimwee. Maar als de rust komt, denk ik: 'als ik toch eens thuis was' Voor Jaap blijft het een feestje, vooral nu hij ook nog een maatje heeft gevonden. Gelukkig schieten we al lekker op, maar ons avontuur blijft mooi!! Heel fijn al die reacties, bedankt allemaal.Een KNUFFEL en een DIKKE ZOEN voor de kinderen, en voor alle anderen lieve groeten

dag 22

Verona: Een 'rustdag genomen' De stad Verona bekeken. Prachtige, en drukke stad. In de Arena geweest, waar de beroemde opera's worden gezongen. Deze hoort tot de best bewaarde arena's van het Romeinse Rijk. De opera's komen pas eind Juni, jammer anders hadden we dat zeker gaan doen. In de beroemde Duomo geweest, nou,nou daar is wat energie in gestopt, wat betreft geld en werk.Jaap heeft een kaarsje laten branden. De Ponte Pietra brug. Het is heel warm, en vermoeiend weer. Dus als we een aantal uren gelopen hebben, is het voor mij genoeg! Vanochtend een lichte trilling gevoeld van aardbeving, even boven Bologna. Eng, Eng, Wij moeten ook die kant op. Niet teveel bij nadenken, en morgen gewoon weer verder. Kus en knuffel voor alle kinderen. Slaap lekker allemaal.

dag 21

Vertrek:Torbole: 09.00 temp: 20 gr. Aankomst: Verona: 14.45 Temp: 31 gr. Aantal km: 78.66

Gardameer en omgeving is prachtig, maar heel druk! Tot aan Verona de autoweg moeten volgen. Dus het was voortdurend opletten geblazen, en dat kost heel veel energie! Ook door verschillend tunnels moeten rijden: poeh,poeh! In verona is het voor ons nog 1.30u zoeken voordat we de enigste camping gevonden hebben. Diverse de weg gevraagd, we worden van hot naar her gestuurd. Het is uiteindelijk een hele klim naar camping CastelSanPietro.bij een heel oud kasteel. Nogal primitief, douche is behelpen, nog net warm water. De toilet is op z'n Frans, dus boven een gat, je kunt hem wel spoelen met water. Maar onze tent, staat onder de wijnranken, en een prachtig uitzicht op de stad Verona. Morgen gaan we de stad bekijken. We hebben ondertussen al 4 stellen Nederlanders ontmoet die het zelfde doel hebben. We komen elkaar steeds weer tegen op de campings. Wel gezellig, ieder heeft zijn verhaal. Voor iedereen de groeten, voor de kinderen veel liefs, en tot morgen maar weer!